Information om autopiloter

information

En autopilot är en av de mest praktiska tillbehör man kan ha på en båt. Visserligen kan man om man har en hydraulstyrning släppa ratten för en stund, utan att båten far iväg åt något håll. Dock kommer den ju av naturliga skäl ändra kursen sakta men säkert. Med en autopilot kan man däremot släppa ratten med trygg förvissning att båten kommer att styra efter inställd kurs oavsett hur lång tid som går. Man kan istället ägna tiden åt att navigera, justera seglet eller bara vila sig en stund. En annan viktigt aspekt är bränslebesparingen man kan få. En autopilot håller alltid en rak kurs över långa distanser. Med manuell styrning kör man oavsiktligt lite i zick-zack hur man än försöker vilket gör att sträckan man färdas alltid kommer bli längre. Vid användning av autopilot bör man dock fortsätta att hålla uppsikt av hur båten går så man inte kör över någon.
Nedanstående artiklar försöker ge lite förklaringar av hur en autopilot fungerar, hur den skall installeras och hur den kan användas. Vi önskar er en trevlig läsning och uppmanar er att höra av er om ni undrar över något, vill ha flera beskrivningar eller kanske tycker vi har fel om någon detalj.

Nedan finns en lista med artiklar med den sista först
Autopilot i båt med schottel propeller
I båt med schottel propeller kan man inte ansluta roderlägesgivaren på vanligt sätt. Denna artikel beskriver vad man bör tänka på.
Hur man väljer rätt autopilot till sin båt
En autopilots uppgift är att hålla en inställd kurs så rakt som möjligt. Trots denna till synes triviala roll finns det en uppsjö av olika autopiloter på marknaden och det kan vara svårt att välja rätt till sin båt. Att det finns många varianter beror på att de utrustats med extra funkt...
Hur fungerar en autopilot
En autopilot är bland de mest avancerade och tekniskt sofistikerade instrument du kan ha i din båt. Det är lätt att använda en autopilot, men det kan ändå vara bra att förstå hur den fungerar och varför den kan beter sig som den gör under olika förhållanden till sjöss. Att känna sin u...
Att Installera Autopilot i en båt med Hydraulstyrning
Vi ska i den här artikeln metodiskt förklara hur en installation i en båt med hydaraulstyrning går till. Det är inte alls är så svårt att göra det själv, bara man förbereder sig en aning. Komplexiteten kanske får många att tro att det krävs en fackman för att installera en autopilot. ...
Autopilot i en segelbåt. Vad man bör tänka på.
Även om autopiloter för segelbåtar och motorbåtar funktionellt sett fungerar på samma sätt skiljer sig användandet åt en hel del. Att segla ställer stora krav på skepparens uppmärksamhet. Det krävs goda kunskaper, inte bara i sjömanskap och navigation, utan även i metreologi. Därför...
Autopilot i en stålbåt
En elektronisk kompass i en stålbåt kan innebära en del oönskade problem. Här beskriver vi hur man kan undvika detta med hjälp av TMQ's kompassens unika egenskaper.
Vad är en virtuell rodergivare
Det svåraste momentet när du installerar en autopilot på en båt med utombordsmotor eller drev är att montera roderlägesgivaren. För att slippa den delen av installationen har TMQ utrustat sin modell AP47 med en ”virtuell” roderlägesfunktion.
Vad är en elektronisk kompass och varför behöver du en
Kompassen är den absolut viktigaste delen i en autopilot. Dess noggrannhet att mäta kursen är avgörande för hur bra autopiloten kan styra båten. TMQ's ELECOM elektroniska kompass är helt digital, utrustad med äkta gyro och har inga rörliga delar. Vi ska i den här artikeln beskriva hur en k...
Inkoppling av autopilot till ett Volvo Penta DPH drev
Hur man kopplar in våra autopiloter till en båt med Volvo Penta DPH drev. Dessa drev levereras från fabrik med inbyggd hydraulstyrning.
Hur ansluter man rodergivaren till en utombordsmotor
Det svåraste med att installera en autopilot i en motorbåt med utombordare är att ansluta rodergivaren. Denna artikel förklarar hur man kan göra.
Visar 1 till 10 (av 10 artiklar) Resultatsidor:  1