AP47 och GF300BT i en Bayliner Throphy trollingbåt

Tidigt på våren 2013 blev vi kontaktade av en ägare till en Bayliner Throphy. Båten användes mest till trollingfiske, alltså en typisk kund för oss. Vi har sålt autopiloter till mängder av trollingfiskare.

Vi rekommenderade honom att först gå över till hydraulstyrning och sedan koppla in vårt AP47Hm paket. Visserligen går det utmärkt att behålla kabelstyrningen men om man vil ha det bästa är det hydraulik som gäller. Vi skickade honom följande saker:

  • Hydraulstyrning GF300BT
  • Autopilot AP47 display med elektronik
  • Elektroniskt kompass med rategyro
  • En reversibel pump, 1 liter/min, 12 volt

Monteringen utfördes av ägaren själv under våren och var klart någon gång tidigt på året. Vi har fått dessa fina bilder som visar hur allt installerades.

Bilden nedan visar GF300BT cylindern monterad på en Suzuki 175 hästare. Notera slangarna som snyggt går ner i hålet på vänster sida av motorbrunnen. Verkar finnas tillräckligt med sladdar ändå så att slippa två hydraulslangar som löper i en stor slinga och rör sig när man styr kan vara skönt.

Här nedan ser vi hur dom två slangarna från cylindern är anslutna till baksidan av rattpumpen. Kanske svårt att se men det finns också en tredje slang som går ner till autopilotpumpen. Det är bra om alla slangar från rattpumpen går snett nedåt för att underlätta luftningen. Här går som synes en av slangarna snett uppåt men det verkar ha gått bra ändå.

Autopilotpumpen är inkopplad på de två slangarna som går från rattpumpen till cylindern med T-kopplingar. Den mittre slangen från pumpen går upp till rattpumpen och fungerar som reservoarslang till pumpen.

Här nedan ser vi förarplatsen med ratten monterad på rattpumpen. Vi ser också AP47 displayen till höger om ratten.

Den elektroniska kompassen är monterad upp och ner i fören av båten. Inte så viktigt var man sätter den bara det inte finns något magnetiskt i närheten. Man måste undvika högtalare och motorer som kan vara starkt magnetiskt uppladdade.

En mycket snygg installation gjord av ägaren till båten själv. Inte speciellt svårt men man måste tänka på att lufta hydrauldelen innan man kan använda styrningen. Inte speciellt svårt det heller men det kan vara bra om man är två. Läs i manualen hur det går till.

Slutligen en sista bild på motorn med cylindern monterad och solen som lyser in akterifrån och blänker i vattnet. Visst är det vackert på sommaren i Sverige. Visst blir man sugen på att ta en tur på sjön. Kanske får man upp den där stora laxen man alltid drömt om.

Läs även följande information som kan vara av intresse för denna produkt
Autopilotpaket AP47H
Autopilotpaket AP47H
Mavimare GF300BT
Mavimare GF300BT
Autopilotpaket AP47Hm
Autopilotpaket AP47Hm