Besök hos Marsili

På hösten 2008 åkte vi ner till Marsili främst för att diskutera vårt framtida samarbete. Vi är ju generalagenter för dem i Sverige. Marsili ligger 5 mil söder om Ancona i staden Civitanova Marche. Det startades 1959 och har idag ca 20 anställda, 10 på kontoret och 10 personer som sysslar med tillverkning. Idag är det andra generationen som driver företaget, två bröder och en syster. Pappan som startade företaget är idag 77 år och fortfarande delvis aktiv i företaget. Vi var faktiskt med på födelsedagen. Ett riktigt mindre familjeföretag alltså, som är så vanligt i Italien.

Vi var naturligtvis ute i verkstaden också och tittade på tillverkningen. Här ser vi Mario Marsili till vänster. Det är han som leder företaget idag.

Här nedan kopplar de upp två stycken orbitrol rattpumpar till en elektrisk hydraulpump och större cylinder. Cylindern syns inte på bilden. Man skall veta att Marsili provar all utrustning innan den skeppas till kund. Alla våra produkter från Marsili är alltså provade på fabriken innan de skeppas till oss. Det är därför det finns lite olja i dem när vi får dem, vilket tyvärr kan läcka ut lite och fläcka ner kartongen. Det gäller rattpumparna som har öppet påfyllingshål, inget annat.

Vi passade på att prova systemet när det var färdigt. Gick mycket tyst och fint. Just att orbitrolpumpar kan väsnas kan vara ett problem på många båtar. Hemligheten är att rätt dimensionera den elektriska hydraulpumpen och använda flexibla slangar till orbitrolen. All olja går ju med tryck rakt igen orbitrolen hela tiden och det kan ge upphov till oljud.

Här provas alla de mindre enkelcylindrarna för funktion och täthet.

Vi tittar på hur de olika delarna i en hydraulcylinder ser ut. Denna bild visar ändstycket. Svarvat i brons.

Här ser vi också ändstycket tillsamman med de två packningarna och o-ringen för tätning. Att en hydraulcylinder är tät även vid höga tryck och efter lång användning är oerhört viktigt. Marsili är en av de få tillverkare i världen som har dubbla packningar på var sida av cylindern. De klarar också tryck upp till 100 bar. Detta borgar för lång livlängd, minst 20 år vid daglig användning vid yrkesmässig bruk. Oftas mycket längre.

Här ser vi axeln som går genom cylindern med det mittstycke som delar cylindern i två halvor. Även här är det mycket viktigt med tätningen så det förkommer så lite läckage som möjligt mellan de två halvorna.

En rad med cylindrar provade och färdiga för leverans. Helt i brons och rostfritt stål. Högsta kvalitet rakt igenom.

Här är en intressant nyhet från Marsili. Slavcylindern på toppen används för servostyrning. Detta är alltså ett alternativ till en orbitrolstyrning som är så vanlig idag på många båtar. Tystare och bättre, men tyvärr också något dyrare. Vanliga på lite större yachter.

Ett antal hydraulpumpar på väg till Finland. Mycket av Marsili's produkter är specialtillverkade. Man kan få många olika varianter på hydraulpumpar.

Här är en bild på den stora maskinhallen med Guiseppe Marsili och pappan som startade företaget i mitten. I bakgrunden ett antal CNC maskiner.

Så här tillverkas hjärtat i rattpumpen med hål för de fem kolvarna som pumpar oljan fram och tillbaka. De flesta rattpumparna har sju hål. Antal hål och storleken på dessa bestämmer kapacieteten.

Här ser vi hur det passar ihop med bakstycket på rattpumpen.

Rattpumpar av olika storlekar monterade och provade färdiga för leverans. De flesta vi såg var vita men vi tar vanligtvis in dem svarta, åtminstone de mindre rattpumparna.

Till sist en lite annan bild. Vi passade också på att under vistelsen i Italien besöka ett annat företag som tillverkar lite större bogpropellrar och winschar. Vi kommer börja sälja dessa i Skandinavien, men som ni ser på bogpropellern på bilden till lite större båtar från ca 20 meter minst och uppåt.