|
||
![]() |
||
Hummern är en 10 meter lång trimaran från början försedd med en utombordare. Våren 2008 utrustades den med dubbla Yamaha utombordsmotorer. Båten har en styrplats som sitter på styrbords sida bakom stolen på bilden nedan. Som bilden visar sitter motorerna alldeles för långt från varandra för att man skall kunna använda en hydraulstyrning och paralellstag (tie-bar) till den andra motorn. Ägaren tog därför kontakt med oss. ![]()
Om man koppplar så behövs också en by-pass ventil för att kunna synkronisera motorerna så de pekar åt samma håll. Eftersom det alltid finns ett litet läckage mellan de två halvorna i en hydraulcylinder är detta något man måste göra ett antal gånger per år. Det är en ganska enkel procedur. Man öppnar by-pass ventilen och styr sedan motorerna fullt åt ena hållet och sedan stänger man ventilen igen. Ägaren till denna båt uppger att han gjort så tre gånger under denna första sommar då han använt båten flitigt. Notera fästet som motorerna sitter på. Dessa är specialtillverkade av ägaren själv. Vi blev rätt imponerade av arbetet. Notera också att texten "no step" är ditsatt av ägaren också, inget som normalt finns på våra cylindrar.
"Sommaren 2008 skaffade jag en hydraulstyrning för dubbelmontage från Flotec Marin, av märket Mavimare GF150BRT. Styrningen monterades på min trimaran med dubbla utombordare, dvs 1 st rattpump och 2 st hydraulcylindrar samt 1 bypass-ventil, (för att få s.k. fluid-tiebar). Denna styrning har fungerat helt perfekt! Lätt installation!, bra pris! och en väldigt bra support från grabbarna på Flotec Marin..! -TACK!" Vi tackar för berömmet och vill bara tillägga att det är den här typen av lite mer udda installationer som gör vårt arbete så roligt. Vi blir också alltid lika glatt överraskade när vi märker hur många händiga båtägare det finns runt om i Sverige. |
||
![]() |
![]() |