|
||
![]() |
||
I en större båt blir det i regel alldeles för tungt att styra båten med en manuell rattpump av den typ som används på mindre båtar. Istället använder man sig av någon form av kontinuerlig hydraulpump. Det finns två typer av sådana pumpar:
Hydraulpumpen är sedan direkt eller indirekt kopplad till styrsystemets hydraulcylinder och står alltså för kraften som behövs för att manövrera båten. Hydraulpumpen kallas kontinuerlig eftersom den pumpar hela tiden oavsett om man styr eller inte. Det tryck som hydraulpumpen åstadkommer fördelas sedan till lämplig sida av hydraulcylindern beroende av åt vilket håll man vill styra. Det finns flera olika sätt att påverka flödet från hydraulpumpen till hydraulcylinder. Här nedan beskrivs dom två vanligaste:
Dessa två sätt är de i särklass vanligaste och finns på nästan samtliga yrkesfartyg som trafikerar våra vatten. Vilken man använder beror på hur man vill styra sin båt, med ratt eller styrspak. Notera att det finns regler för yrkessjöfart som säger att det måste finnas en reservstyrning om den normala styrningen skulle fallera. Vid användande av styrspak är det därför vanligt att man även har en manuell rattpump för nödstyrning. En orbitrol har i sig en inbyggd nödstyrning då den fungerar utan att hydraulpumpen är igång, men då utan servoverkan. Lite mer avancerade system, men också dyrare, byggs med servoassisterade cylindrar där servocylindern är en integrerad del av huvudcylindern. Se mer information om detta under Servostyrning. |
||
![]() |
![]() |