Installationer på större fartyg

kundbåtar

Här visar vi undan för undan artiklar och bilder på kundinstallationer av styrmaskiner och autopiloter på lite större fartyg. Observera att vi själva inte utför några installationer utan dessa är utförda av större eller mindre reparationsvarv runt om i Sverige och Norden. I många fall, speciellt för mindre fartyg, kan det också vara någon normalt händig person som hjälpt skepparen men installationen. Bilden till höger visar ett exempel där skepparen själv har gjort installationen. I detta fall ett Marsilisystem med cylinder och dubbla rattpumpar.

Följande typer av utrustning för fartyg kan vi leverara:

  • Kompletta styrmaskiner från Marsili och Kobelt
  • Autopiloter från TMQ och Navitron
  • Elektriska styrsystem från Kobelt
  • Reglage, både mekaniska och elektroniska, från Kobelt
  • Fartygskompass från Autonautic och Daiko

Nedan finns en lista med artiklar med den sista först
Byte av elektriska reglage på bogserbåt Hafnia
Under våren 2016 installerades nya elektriska reglage från Kobelt i bogserbåten Hafnia. Det speciella med denna installation är att de båda reglagen sitter mekaniskt förbundna med varandra så man behöver inte göra något när man byter styrplats.
Klass A kompass på hjulångare
Installation av klass A kompass på hjulångaren Eric Nordevall 2. Fartyget är en exakt replika av fartyget Eric Nordevall som förliste i Vänern 1856. Döpt på sin jungfrufärd till Stockholm 2011 av kronprinsessan Viktoria. Alla fartyg över 20 meter behöver ha en klass A kompass enligt Transp...
Sjömätningsbåt med autopilot
Hösten 2011 levererade vi en hydraulstyrning inklusive Navitron NT888 autopilot till Norrlands Sjöentrepenad AB. Dom skulle använda den i en sjömätningsbåt ungefär 8 meter lång. Båten är specialbyggda för sjökartering, mät och provtagningsarbeten och är snabbgående.
Byte av styrmaskin i Afrodite 2 och 3
Installation av styrmaskin på charterbåtarna Afrodite 2 och 3 på Beckholmen i Stockholm.
Montering av autopilot på Kung Sverker
Montering av autopilot TMQ AP4 på Kung Sverker, ett passagerarfartyg på 23 meter. För manövrering installerades också en non follow-up styrspak.
Montering av autopilot AP9 på passagerarfartyget Symfoni
En varm och solig dag i september installerade vi autopiloten AP9 på passagerarfartyget Symfoni. Vi anlände vid niotiden på morgonen till Blasieholmen där fartyget låg. Arbetet var beräknat till 8 timmar, men tog ungefär 10 timmar inklusive en provtur runt Fjäderholmarna.
Visar 1 till 6 (av 6 artiklar) Resultatsidor:  1