18.400 SEK

AP4EC

  • Klicka för förstoring
  • Klicka för förstoring
  • Klicka för förstoring
  • Klicka för förstoring
AP4 är en autopilot avpassad för kommersiellt bruk i yrkesmässig trafik eller för krävande fritidsskeppare. Den är enkel att handha med stora roterande knappar för inställning av funktion, känslighet och kurssättning. Stor tydlig LED display för kursdata, rodervinkel etc. All elektronik finns i en enhet för enkel installation och maximal tillförlitlighet.

AP4 är den mest sålda autopiloten för kommersiellt bruk i Australien. Det här är vad en australiensisk fiskare har sagt oss:
"I have had a TMQ AP4 autopilot which drives the hydraulic steering for years. I think all the commercial vessels in my port have the same unit. A few years ago I had to replace the O rings in the hydraulic pump where the electric pump shaft connects. The O rings were just standard automotive parts. I have spent less than $2 on it over 10 years of hard use. My auto pilot works for a living. It runs for several hours a day. On the way to the fishing area it is driven by the GPS and saves fuel by taking me there by the most direct route. Its capable of steering the boat even at idle speeds in rough windy weather while we are in the poling racks. Its the best deckhand I have ever had and has paid for itself many times over. Doesn't talk back, drink coffee all day and is there waiting for me every morning. It cost about $3000 and if it didn't work I wouldn't even bother going to sea."

Levereras med elektronisk kompass utan rörliga delar. Avancerad elektronisk gyro kompass med den senaste tekniken för autopiloter. Förutom en elektronisk magnetometer innehåller den en tre-axlig accelerometer och ett tre-axlig gyro. Tillsammans med avancerad programvara ger detta överlägsen noggrannhet vid snabba svängar och hårt väder. Den kan monteras på ett horisontellt underlag eller upp och ner. Den känner automatiskt av hur den är placerad och kompenserar för detta. För att fungera ihop med en hydraulisk styrning måste den kompletteras med en lämplig elektrisk hydraulpump.

AP4 kan växa med dina behov genom att kompletteras med olika manöverenheter på olika platser i båten, såväl fasta manöverpaneler som handhållna fjärrkontroller. Möjlighet finns att ansluta den till befintlig GPS för automatisk navigering utefter waypoints. AP4 går också att ansluta till ett skepps gyroenhet om så skulle önskas.

Funktioner:

Kursändring görs enkelt genom att rotera ratten till den önskade kursen som indikeras på displayen.

Roderkalibrering kan göras enkelt för att motsvara ditt skepps karakteristik.

Övervakningsalarm. En säkerhetsfunktion för att underätta ansvarig på däck att kontrollera fartygets kurs. Går att sätta upp till 60 minuter.

Roderutslagsbegränsning. Det går att ställa in hur långt rodret skall kunna vridas av autopiloten. Detta för att skydda elektroniken för överbelastning. och försäkra sig om den långsiktiga tillförlitligheten av autopilotsystemet.

Paketet innehåller:

- AP4 display och kontrollenhet
- ELECOM kompass med 5 meter kabel och 2 ickemagnetiska skruvar
- Roderlägesgivare med länkage och 14 meter kabel
- Svensk installations och handhavande manual

Specifikationer:

Spänning: 12, 24 Volt
Strömförbrukning: 0,5 A i genomsnitt
Ström drivenhet: 15 A max
Kursnoggrannhet: bättre än 1 grad
Roder respons: inställbart 10 nivåer
Roder känslighet: inställbart 10 nivåer
Max roderutslag: inställbart
Counter rudder: inställbart
Kompass kalibrering: automatiskt
Alarm: vid 45 grader ur kurs
Nav. ingång: NMEA 0183 för GPS-anslutning
Nav. utgång: NMEA 0183 för heading info till andra enhetera
Mått på autopiloten B x H x D: 18 x 8 x 21 cm

AP4 Datablad

AP4 Manual, Handhavande och installation

Läs även följande information som kan vara av intresse för denna produkt
 Vad är en elektronisk kompass och varför behöver du en
 Montering av autopilot på Kung Sverker
 Hur man väljer rätt autopilot till sin båt
Tittar nu på: AP4EC
Tillverkare Info
TMQ
TMQ Hemsida
Andra produkter
Tillverkare
Dela produkten
Dela på Facebook Dela på Twitter
Din varukorg är tom