|
||
![]() |
||
Våren 2008 fick vi en beställning från skepparen av Kung Sverker, ett passagerarfartyg på 23 meter. Fartyget används för passagerartrafik på Göta kanal och gör dagsturer mellan Motala och Bergs slussar dagligen under sommarhalvåret. För bokning se deras hemsida Kung Sverker. I beställningen ingick följande:
Fartyget var försett med manuell hydraulstyrning och upplevdes som väldigt trögstyrd, därav önskemålet om styrspak. Cylindern hade en volym av ca en liter så till denna valdes en CC14V hydraulaggregat, 380 volt. Den används dels av autopiloten och dels för manövrering av fartyget med styrspaken. Bilden nedan visar hydraulaggregatet. Den är kopplad direkt till de två hydraulledningarna som går mellan styrhytt och rodret. Dessa syns inte men går under plåten pumpen sitter på. Pumpen har en kapacitet på 4,6 liter/minut ![]() Största problemet vid denna installation var fluxgate kompasset. Fartyget är av stål vilket alltid orsakar problem för en fluxgate då båtens egen magnetism påverkar givaren. Det gjordes ett antal försök med olika placeringar av fluxgaten
Här nedan ser vi styrhytten med styrspaken och autopiloten installerad. Tanken är att fartyget skall manövreras med styrspaken och den gamla rattpumpen endast användast som nödstyrning. Tänk på att det är ett krav på alla kommersiella fartyg att ha en nödstyrning om den primära skulle fallera. Notera att autopiloten är kopplad till Garmin plottern och kan alltså styra efter waypoints som programerats in i plottern. ![]() |
||
![]() |
![]() |
|